Kokemuksia yritysten muutosjohtamisesta
Tulosblogi
Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy
Muutos on aina mahdollisuus, kun sen oikealla ja pysyvällä tavalla oikea-aikaisesti toteuttaa. Blogissani käsittelen yrityksen muutosjohtamista useasta eri näkökulmasta. Jos sinulla herää kysyttävää, vastaan mielelläni!
Tulosblogi

Kun ensimmäisen kerran yrityksessä syntyy tilanne, että yrityksen kumulatiiviset kannattavuustavoitteet eivät toteudu, niin yrityksessä tulee tehdä omin resurssein korjaavista toimenpiteistä konkreettinen toimenpidesuunnitelma ja toteuttaa se siten, että yritys tulee saavuttamaan tavoitteeksi määritellyssä aikataulussa yrityksen kumulatiiviset kannattavuustavoitteet. Mikäli yrityksessä ei pystytä tavoitteeksi määritellyssä aikataulussa saavuttamaan yrityksen kumulatiivisia kannattavuustavoitteita, niin yrityksen kannattaa hankkia tilanteen korjaamiseksi oikeanlaista ulkopuolista asiantuntemusta oikeanlaisella sopimuksella. Kun yrityksissä havaitaan kannattavuusongelmia, niin tyypillisesti yrityksissä joko uskotellaan itselleen, että kyllä ne kannattavuusluvut tulevat jatkossa paranemaan ilman konkreettisia perusteita tai keksitään yrityksen ulkoisia syitä, jotka tulee itsestään korjaamaan yrityksen kannattavuusongelmat. Aika ei itse korjaa yrityksen kannattavuusongelmia eivätkä ne myös itsestään korjaannu. Yrityksen kannattavuusongelmat korjaantuvat vain tekemällä oikeanlaisia korjaavia muutostoimenpiteitä ja oikealla tavalla. Liian usein yrityksissä, jotka eivät pysty saavuttamaan kumulatiivisia kannattavuustavoitteitaan ajatellaan, että yrityksen ulkopuolista apua ei voi käyttää, koska se aiheuttaa lisäkustannuksia jo maksuvaikeuksien kanssa kamppailevalle yritykselle. Tämä on ehdottomasti väärä ajattelutapa. Kannattaa muistaa, että jokainen hetki, joka yrityksen kannattavuusongelmien korjaamisessa menetetään usein maksaa yritykselle moninkertaisesti enemmän rahaa yrityksen tulosmenetyksinä kuin mitä ulkopuolisen asiantuntijan käyttäminen maksaa. Kun yritys hankkii kannattavuusongelmien ratkaisemiseen oikeanlaista ulkopuolista apua, niin sen tuottamien muutoksia avulla yritys pystyy saamaan aikaan konkreettisia mitattavia tulosparannuksia moninkertaisesti verrattuna niihin kustannuksiin, jotka asiantuntijan käyttäminen yritykselle maksaa. Ulkopuolisen asiantuntijan valinnassa uskottavien tulosvaikutuksien aikaansaaminen on paljon tärkeämpää kuin asiantuntijan kertomana syntyneet mielikuvat hänen kyvykkyydestään. Yrityksen käyttämä asiantuntija pitää olla sellainen, että hän pystyy lupaamaan ja takaamaan pystyvänsä löytämään yrityksestä mitattavine tulosvaikutuksineen sellaiset muutostoimenpiteet, jotka tekemällä yritys pystyy korjaamaan kannattavuusongelmansa. Jos asiantuntija ei pysty tätä vastuullisesti lupaamaan, niin tällaista asiantuntijaa yrityksen ei kannatta käyttää. Herättikö edellä esitetyt asiat sinussa ajatuksia? Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani. Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni. Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana. Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta: https://kirjakauppa.bod.fi/catalogsearch/result/?q=jarmo+manninen Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta: https://www.muutosdraiveri.fi/palvelut Otathan rohkeasti yhteyttä.

Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu. Jos jokainen henkilö yrityksessä tekisi työssä vain parhaansa eikä kukaan koskaan haluaisi eikä pystyisi ylittämään parhaansa tasoa, niin yrityksen liiketoiminnan kehittyminen loppuisi ennemmin tai myöhemmin riippuen tapauksesta. Yrityksessä tulee aina olla työssä riittävä määrä sellaisia henkilöitä, jotka ovat valmiit ylittämään rajansa, pystyvät ylittämään oman aikaisemman parhaansa ja joiden myötävaikutuksella yritys voi kehittyä riittävästi saavuttaakseen tulostavoitteensa jatkuvasti. Herättikö edellä esitetyt asiat sinussa ajatuksia? Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani. Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni. Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana. Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta: https://kirjakauppa.bod.fi/catalogsearch/result/?q=jarmo+manninen Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta: https://www.muutosdraiveri.fi/palvelut Otathan rohkeasti yhteyttä.

Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on. Olen yrityksissä käydessäni aina kysynyt: Minkälainen työkulttuuri teillä täällä yrityksessä on? Vastaukset tähän kysymykseeni ovat tyypillisesti olleet hyvin yhteneväiset, että meillä on hyvä työkulttuuri. Kun sitten olen kysynyt: Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Vastauksien sisällöt tähän kysymykseeni ovat olleet tyypillisesti hyvin erilaiset riippuen siitä kenelle olen kysynyt. Kun seuraavaksi olen kysynyt: Onko yrityksessä laadittu kirjalliset työkulttuurin pelisäännöt, joiden mukaan jokaisen henkilön tulee yrityksessä toimia? Tyypillinen vastaus on ollut, että niitä ei tarvita. Perusteluna on sanottu, että jokainen yrityksessä tietää miten yrityksessä tulee toimia. Tämän pidemmälle en ole kysymyksiäni enää esittänyt, koska jo saamistani vastauksista on käynyt ilmi, että käsitykset yrityksen työkulttuurin sisällöstä käytännössä ovat hyvin erilaiset. Jokaisessa yrityksessä tulee laatia yhdessä yrityksen työkulttuurin kirjalliset pelisäännöt. Mielestäni keskeiset kysymykset, joihin pelisäännöissä tulee vastata ovat mm.: 1. Miten yrityksessä toteutetaan johtamista? 2. Miten yrityksessä toteutetaan viestintää? 3. Miten yrityksessä käyttäydytään ja miten yrityksessä ei käyttäydytä? 4. Miten yrityksessä tehdään yhteistyötä? 5. Miten yrityksessä tehdään töitä ja miten yrityksessä ei tehdä töitä? 6. Miten yrityksessä toimitaan poikkeustilanteissa? 7. Miten yrityksessä toimitaan, jos pelisääntöjä rikotaan? Jokainen yritys on yksilöllinen ja siksi jokaisessa yrityksessä tulee laatia yksilölliset työkulttuurin pelisäännöt ja kouluttaa yrityksen jokainen henkilö ymmärtämään niiden sisältö käytännössä. Herättikö edellä esitetyt asiat sinussa ajatuksia? Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani. Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni. Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana. Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta: https://kirjakauppa.bod.fi/catalogsearch/result/?q=jarmo+manninen Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta: https://www.muutosdraiveri.fi/palvelut Otathan rohkeasti yhteyttä.

Yrityksessä kaiken tekemisen tavoitteena pitää olla yritykselle rahallisen arvoa tuottaminen tavoitteiden mukaisesti. Tämä tietenkin edellyttää, että yritys pystyy toimittamaan asiakkailleen sellaisia tuotteita ja palveluja sellaisella hinnalla, jonka asiakkaat ovat valmiit niistä maksamaan. Yrityksen jokaisen henkilön pitää pystyä tuottamaan yritykselle rahallista arvoa vähintään sen verran kuin hänestä aiheutuu yritykselle kustannuksia. Mieluummin enemmän. Kun henkilö tuottaa yritykselle sen verran rahallista arvo kuin mitä hänestä aiheutuu yritykselle kustannuksia, niin siihen mielestäni pitää rinnastaa eli korreloida henkilölle maksettavan palkan määrä. Kun henkilö pystyy tuottamaan yritykselle rahallista arvoa enemmän kuin mitä hänestä aiheutuu yritykselle kustannuksia, niin tästä henkilön aiheuttamien kustannuksien ylittävästä rahallisesta arvosta osa kuuluu henkilölle kannustimena. Suomessa palkkakeskustelut ovat liiaksi keskittyneet ammattiliittojen määrittelemiin palkankorotusvaatimuksiin. Ei ammattiliitot maksa palkkaa yrityksien henkilöille vaan yritykset sen mukaan, mitä yrityksillä on varaa maksaa palkkoja. Tämä ei mielestäni ole ongelman ydin, vaan se, että yritykset eivät Suomessa tee sellaista tulosta kuin ne voisivat tehdä. Tämä johtuu siitä, että yrityksien taloudellinen johtaminen ei ole Suomessa sellaisella tasolla, että yrityksen jokainen henkilö olisi aidosti omalta osaltaan konkreettisesti tulosvastuussa yrityksensä tuloksesta ja jokainen henkilö olisi aidosti ja täysillä sekä tekemässä että kehittämässä yrityksensä tuloksen tekemistä. Tähän tavoitteeseen on Suomessa vielä pitkä matka edessä. Yrityksen henkilöille maksettavat kannustinpalkkiot ja sitouttamismahdollisuudet ovat erinomaisia keinoja käyttää apuna em. tavoitteeseen pääsemiseksi. Suomessa osataan jonkun verran käyttää yrityksissä kannustinpalkkioita, mutta ei tarpeeksi hyvin eikä tarpeeksi laajasti. Suomessa en ole tavannut yhtään sellaista yritystä, jossa osattaisiin käyttää henkilöiden sitouttamismahdollisuuksia tarpeeksi kattavasti ja oikealla tavalla. Erinomaisia yrityksen henkilöiden sitouttamismahdollisuuksia ovat: 1. Suunnattu osakeanti henkilölle. 2. Yhtiön omistajien ja henkilön välinen kauppa. 3. Merkintä- ja kauppahinta velaksi. 4. Optiot. Herättikö edellä esitetyt asiat sinussa ajatuksia? Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani. Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni. Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana. Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta: https://kirjakauppa.bod.fi/catalogsearch/result/?q=jarmo+manninen Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta: https://www.muutosdraiveri.fi/palvelut Otathan rohkeasti yhteyttä.

Mitä tarkoitetaan henkilön käyttöasteella? Yleisesti käyttöaste tarkoittaa sitä tuotantokyvyn tai muun kapasiteetin osaa, mikä kulloinkin on käytössä. Seuraamalla yrityksen henkilön käyttöastetta, niin yritys saa siitä hyödyllistä tietoa siitä, miten yrityksen henkilö ovat käytössä. Usein käyttöaste lasketaan siten, että seurantajakson aikana resurssin käyttöaste on resurssin töiden tekemiseen käyttämä työaika per resurssin töiden tekemiseen käytettävissä oleva työaika. Yrityksessä kaikki tekeminen pitää kuitenkin tähdätä tuloksen tekemiseen. Tämä tarkoittaa, että yrityksen jokaisen resurssin pitää tehdä mahdollisimman paljon ja mahdollisimman arvokasta työtä, josta tehdyn laskun asiakas on valmis maksamaan. Tästä syystä näissä blogikirjoituksissani ja kirjoittamissani kirjoissa käyttöasteessa seurataan yrityksen resurssien laskutettavaan työhön käyttämää työaikaa eikä resurssin töiden tekemiseen käyttämää työaikaa suhteessa henkilön töiden tekemiseen käytettävissä olevaan aikaan. Se millä hinnalla ja paljonko henkilön laskutettavasta työstä voidaan laskuttaa, niin sitä seurataan henkilön yritykselle tuottamalla rahanarvolla kuten edellisessä blogikirjoituksessani kerroin. Kannattaa muistaa, että yrityksen tuloksen kannalta kaikki yrityksessä tehtävät työt, joita ei voida asiakkailta laskuttaa, ovat yrityksen tuloksessa kustannuksia. Mitä tarkoitetaan henkilön kuormitusasteella? Yrityksen henkilön kuormitusasteella tarkoitetaan henkilön työmäärän ja käytettävissä olevan ajan suhdetta. Se mittaa, kuinka paljon työntekijä on työllistetty suhteessa hänen työaikaansa. Erityisesti yrityksissä, jotka eivät saavuta taloudellisia tavoitteitaan, niin niissä yrityksen henkilöiden käyttöaste on alhainen ja kuormitusaste korkea. Tämä johtuu siitä, että näissä yrityksissä yritysten taloudellisen johtamisen edellytyksiä ole laitettu kuntoon ja siksi näissä yrityksissä yritysten taloudellista johtamista voida toteuttaa oikealla tavalla. Herättikö edellä esitetyt asiat sinussa ajatuksia? Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani. Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni. Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana. Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta: https://kirjakauppa.bod.fi/catalogsearch/result/?q=jarmo+manninen Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta: https://www.muutosdraiveri.fi/palvelut Otathan rohkeasti yhteyttä.

Taloudellisesta näkökulmasta yrityksen ainoa tehtävä on saavuttaa määritellyt tulostavoitteet jatkuvasti. Kun kyse on henkilön tuottamisesta, niin se tarkoittaa tässä yhteydessä pelkästään rahallista arvoa. Yrityksen taloudelliseen johtamiseen liittyy kaksi peruskysymystä. Kysymys 1: Mitä rahallista arvoa yrityksen jokainen henkilö voi tuottaa yritykselle? Kysymys 2: Paljonko rahallista arvoa jokainen henkilö voi tuottaa yritykselle? Vastauksena kysymykseen 1 on seuraavassa muutamia esimerkkejä, joista jokainen vaikuttaa välittömästi yrityksen tulokseen: 1. Henkilö voi tuottaa lisämyyntiä. 2. Henkilö voi tuottaa katetta arvonlisänä. 3. Henkilö voi tuottaa katetta lisäarvona. 4. Henkilö voi vähentää yrityksen kustannuksia. 5. Henkilö voi nostaa hintoja. 6. Henkilö voi tuottaa yritykselle katetta ”Inhouse-palveluna”. 7. Henkilö voi tuottaa tilauksessa määriteltyä arvoa. 8. Henkilö voi tuottaa tilauksen toteutuksessa arvonlisää. 9. Henkilö voi lisätä käyttöastetta. 10. Henkilö voi lisätä tehokkuutta. 11. Henkilö voi tuottaa laskennallista yrityksen tulokseen liittyvää arvoa. 12. Ja niin edelleen. Näille jokaiselle yrityksen tulokseen vaikuttavalle keinolle pitää määritellä mittari, mittarille tavoitearvo ja aikataulu tavoitteen saavuttamiselle. Liian monissa yrityksissä niin Suomessa kuin myös ulkomailla yrityksen jokaisen henkilö rahallisen arvon tuottaminen ei valitettavasti ole vielä osana yrityksen taloudellista johtamista. Tämä on yksi keskeisimmistä syistä, miksi niin moni yritys Suomessa ei pysty saavuttamaan jatkuvasti tulostavoitteitaan. Toisaalta tämä on erinomainen mahdollisuus erottautua positiivisesti markkinoilla. Vastaukset kysymyksiin 1 ja 2 pitää määritellä yrityskohtaisesti. Herättikö edellä esitetyt asiat sinussa ajatuksia? Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani. Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni. Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana. Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta: https://kirjakauppa.bod.fi/catalogsearch/result/?q=jarmo+manninen Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta: https://www.muutosdraiveri.fi/palvelut Otathan rohkeasti yhteyttä.

Yrityksen tuloksen ennustaminen pitää tietenkin perustua mahdollisimman luotettaviin, uskottaviin ja konkreettisiin tietoihin. Kun kyseessä on kuitenkin ennusteista, niin jatkokysymykseni on: Mitä nämä tiedot ovat? Seuraavassa on kokemukseeni perustuva lista yrityksen tulosennusteiden tietojen lähteistä tärkeysjärjestyksessä: 1. Yrityksen tilauskanta. 2. Yrityksen asiakkailta saadut tiedot. 3. Yrityksen tarjouskanta. 4. Yrityksen toimenpidesuunnitelmissa olevien muutostoimenpiteiden toteuttamisen tulosvaikutukset. 5. Yrityksen strategian perusteella tehtyjen suunnitelmien toteuttamisen tulosvaikutukset. 6. Yrityskohtaiset muut tietolähteet, jotka liittyvät esimerkiksi yritykseen ja sen henkilöiden verkostojen tietoihin tai muihin tietolähteisiin. Jos yrityksen tuloslukujen ennustaminen perustuu siihen, että yrityksen ulkoisen laskennan tuloslaskelman toteutumalukujen perusteella tehdään ennusteita minusta tuntuu periaatteella, niin tämä on täysin turhaa eikä siihen kannata käyttää yrityksen resurssien aikaa. Mielestäni tällä tavalla tehdään pelkästään luulojen ja arvailujen perusteella. Kaiken lisäksi näin tehdyt yrityksen tuloslukujen ennusteet ovat usein ylioptimistisia perustuen perusteettomiin uskomuksiin. Kun näin tehdyt yrityksen tuloslukujen ennusteet eivät sitten toteudukaan, niin tilanne yritetään paikata mielikuvituksen tuottamilla selityksillä vailla mitään konkreettista perustetta. Toivottavasti edellä kertomani ei ole totta sinun yrityksessäsi. Herättikö edellä esitetyt asiat sinussa ajatuksia? Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani. Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni. Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana. Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta: https://kirjakauppa.bod.fi/catalogsearch/result/?q=jarmo+manninen Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta: https://www.muutosdraiveri.fi/palvelut Otathan rohkeasti yhteyttä.

Kun olen yli 30 kestäneen muutosjohtajan urani aikana aloittanut työni tappiollisissa yrityksissä joko toimitusjohtajana ja liikkeenjohdon konsulttina, niin alkutilanne yrityksissä on ollut tyypillisesti seuraavanlainen: 1. Yrityksen taloudellisen johtamisen edellytykset eivät ole olleet yrityksissä kunnossa. 2. Yrityksen taloushallinto on keskittynyt laskuttamaan, maksamaan laskut, laskemaan ja maksamaan palkat ja laatimaan yrityksen kirjanpidon. Yrityksen taloushallinto on tuottanut säännöllisesti yrityksen operatiiviselle johdolle yrityksen tuloslaskelman ja taseen. Käytännössä yrityksen taloushallinto on pitänyt yhteyttä yrityksen operatiiviseen toimintaan vain siltä osin kuin on ollut vain pakollista. Yrityksen taloushallinto ei ole ymmärtänyt yrityksen liiketoimintaa, vaan se on elänyt omaa lähes eristäytynyttä elämäänsä tuottamatta minkäänlaisia kehitysehdotuksia, miten yrityksen taloushallinto voisi auttaa omalla toiminnallaan yrityksen operatiivisen johdon toimintaa yrityksen taloudellisten tavoitteiden saavuttamisessa. 3. Yrityksen operatiivinen johto on keskittynyt laatimaan yrityksen budjettiehdotukset, jotka yrityksen hallitus on hyväksynyt, ja sen jälkeen yrityksen johto on keskittynyt raportoimaan yrityksen hallitukselle liiketoiminnan tuloksista yrityksen tuloslaskelman ja taseen avulla. Raportointi on tapahtunut selityksiä keksimällä tietämättä juuri syitä yrityksien taloudellisiin ongelmiin ja vailla minkäänlaisia konkreettisia toimenpidesuunnitelmia yrityksen taloudellisten ongelmien ratkaisemiseksi. Yrityksen operatiivinen johto on elänyt omaa lähes eritäytynyttä elämäänsä yrityksen taloushallinnosta ja muusta operatiivisesta toiminnasta. 4. Yrityksen operatiivinen toiminta on elänyt omaa lähes eristäytynyttä elämäänsä yrityksen kaikesta muusta toiminnasta lukuun ottamatta myynnin ja tuotannon välistä viestintää. Käytännön työssä kaikki edellä kerrottu tarkoittaa, että näissä yrityksen on toimittu siten, että yrityksen toimintaa on ohjannut ja johtanut satunnaiset tarpeet toteuttaa asiakkaille annetut lupaukset. Tässä toimintatavassa yrityksen toimintaa on ohjannut ja johtanut impulsiivisesti yksittäiset hetkelliset tarpeet. On täysin selvää, että yrityksen toimintaa pitää aina ohjata asiakkaille annetut lupaukset, mutta sen lisäksi yrityksen toimintaa pitää aina ohjata systemaattinen yrityksen tavoitteiden jatkuvaan saavuttamiseen tähtäävä systemaattinen toimintatapa. Herättikö edellä esitetyt asiat sinussa ajatuksia? Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani. Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni. Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana. Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta: https://kirjakauppa.bod.fi/catalogsearch/result/?q=jarmo+manninen Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta: https://www.muutosdraiveri.fi/palvelut Otathan rohkeasti yhteyttä.

Jos yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksiä ei ole laitettu kuntoon, niin tarkoittaa erityisesti seuraavaa: 1. Yrityksessä ei tiedetä miten hyvin tai huonosti yrityksen myymät tuotteet ja palvelut kannattavat. 2. Yrityksen investoimille kaikille resursseille eli henkilöille ja koneille ei ole määritelty tulostavoitteita eikä niiden toteutumista voida johtaa oikealla tavalla. 3. Yrityksen investoimille kaikille resursseille eli henkilöille ja koneille ei ole määritelty toiminnan tehokkuustavoitteita eikä niiden toteutumista voida johtaa oikealla tavalla. 4. Yrityksen investoimille kaikille resursseille eli henkilöille ja koneille ei ole määritelty kapasiteetin käyttöasteen tavoitteita eikä niiden toteutumista voida johtaa oikealla tavalla. Yrityksen myymien tuotteiden ja palvelujen hinnat pitää määritellä sen perusteella, mikä on niiden markkina, markkinan tilanne ja strateginen merkitys yrityksen kannattavuustavoitteiden saavuttamisessa. Tästä syystä yrityksen tulee määritellä mitkä ovat yrityksen kannattavuustavoitteet tuotteittain ja palveluittain. Jos yrityksessä ei tiedetä, miten hyvin tuotteittain ja palveluittain yritys on saavuttanut kannattavuustavoitteensa, niin silloin ei myöskään tiedä, miten paljon yrityksen pitää pystyä kehittämään tuotekohtaista ja palvelukohtaista kannattavuuttaan saavuttaakseen yrityksen kannattavuustavoitteet. Jos edellä esittämäni asiat eivät ole yrityksessä laitettu kuntoon ja pidetty niitä hallinnassa, niin se tarkoittaa, että yrityksen tuotteiden ja palvelujen hinnoittelu ja toiminta perustuu luuloihin ja arvailuihin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että on vain ajan kysymys, milloin yritys ajautuu markkinoilla ensin kannattavuusongelmiin, sitten maksuvaikeuksiin ja lopuksi konkurssiin. Tämähän on estettävissä, kun yrityksen taloudellisen johtamisen edellytykset on laitettu kuntoon ja pidetään kunnossa. Herättikö edellä esitetyt asiat sinussa ajatuksia? Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani. Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni. Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana. Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta: https://kirjakauppa.bod.fi/catalogsearch/result/?q=jarmo+manninen Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta: https://www.muutosdraiveri.fi/palvelut Otathan rohkeasti yhteyttä.

Liukuva budjetointi eli rullaava budjetointi on budjetointimenetelmä, jossa budjetti päivitetään säännöllisesti, esimerkiksi kuukausittain tai neljännesvuosittain. Tämä tarkoittaa, että budjetti ei ole staattinen eli tilikausikohtainen, vaan budjetointia tarkistetaan ja päivitetään jatkuvasti vastaamaan muuttuvia olosuhteita ja ennusteita. Liukuvan budjetoinnin etuina mainitaan usein: 1. Joustavuus: Budjetti päivitetään säännöllisesti, mikä mahdollistaa nopean reagoinnin muutoksiin ja uusien mahdollisuuksien hyödyntämisen. 2. Ajantasaisuus: Koska budjetti tarkistetaan usein, se pysyy aina ajantasaisena ja heijastaa paremmin nykyisiä olosuhteita. 3. Parempi ennustettavuus: Säännölliset päivitykset auttavat parantamaan ennusteiden tarkkuutta ja vähentämään epävarmuutta. 4. Tehostettu päätöksenteko: Ajantasainen budjetti tarjoaa paremman pohjan päätöksenteolle ja strategiselle suunnittelulle. Näistä edellä mainituista liukuvan budjetoinnin eduista olen täysin eri mieltä. Seuraavassa omat perusteluni sille, että olen edellä kerrotuista jokaisesta edusta eri mieltä: 1. Joustavuus: Ei budjettitavoitteiden pidä joustaa, vaan yrityksen kaiken toiminnan pitää joustaa niin, että budjettitavoitteet toteutuvat. Ei tilikausikohtainen budjetointi estä nopeasti reagoimaan muutostarpeisiin. Uudet mahdollisuudet voidaan hyödyntää myös tilikausikohtaisessa budjetoinnissa. 2. Ajantasaisuus: Ei budjettia pidä muuttaa sen mukaan kuin on tuloslukujen toteutumat. Jos budjettitavoitteet aina muuttuvat, niin yrityksen resurssien toiminnan tehokkuuden eikä kapasiteetin käyttöasteen ei tarvitse toteutua korkeana. 3. Parempi ennustettavuus: Ei ennustettavuus parane sillä, että ennustetta muutetaan jatkuvasti. Jatkuva ennusteiden muuttaminen osoittaa, että ennusteiden perusteet ovat väärät. 4. Tehostettu päätöksenteko: Ei päätöksenteko tehostu sillä, että budjetti muuttuu jatkuvasti. Tilikausikohtaisessa budjetoinnissa toteutuneita tuloksia pitää määrävälein esim. kahden viikon jaksoissa tai kuukausittain verrata budjettitavoitteisiin ja raportoida poikkeamat. Yrityksen taloudellisen johtamisen tuloksien raportointi pitää olla sellaisella tasolla, että raportoinnista saadaan selville juurisyyt poikkeamiin ja niiden perusteella pystytään tekemään oikeanlaiset korjaavat toimenpiteet. Liukuva budjetointi vaatii paljon enemmän resursseja hallintoon ja teknologiaa kuin tilikausikohtainen budjetointi, mikä lisää turhaan taloushallinnon kustannuksia. Kuten varmaan edellä olevan tekstin perusteella olet huomannut, niin olen ehdottomasti tilikausikohtaisen budjetoinnin kannattaja. Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani. Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni. Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana. Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta: https://kirjakauppa.bod.fi/catalogsearch/result/?q=jarmo+manninen Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta: https://www.muutosdraiveri.fi/palvelut Otathan rohkeasti yhteyttä.