Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Mitkä ovat riskit yrityksen johtamisessa siirtämällä kustannusmuutokset hintoihin?

28. huhtikuuta 2025

Jos yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksiä ei ole laitettu kuntoon, niin tarkoittaa erityisesti seuraavaa:

1.       Yrityksessä ei tiedetä miten hyvin tai huonosti yrityksen myymät tuotteet ja palvelut kannattavat.

2.       Yrityksen investoimille kaikille resursseille eli henkilöille ja koneille ei ole määritelty tulostavoitteita eikä niiden toteutumista voida johtaa oikealla tavalla. 

3.       Yrityksen investoimille kaikille resursseille eli henkilöille ja koneille ei ole määritelty toiminnan tehokkuustavoitteita eikä niiden toteutumista voida johtaa oikealla tavalla.                               

4.       Yrityksen investoimille kaikille resursseille eli henkilöille ja koneille ei ole määritelty kapasiteetin käyttöasteen tavoitteita eikä niiden toteutumista voida johtaa oikealla tavalla.


Yrityksen myymien tuotteiden ja palvelujen hinnat pitää määritellä sen perusteella, mikä on niiden markkina, markkinan tilanne ja strateginen merkitys yrityksen kannattavuustavoitteiden saavuttamisessa. Tästä syystä yrityksen tulee määritellä mitkä ovat yrityksen kannattavuustavoitteet tuotteittain ja palveluittain. Jos yrityksessä ei tiedetä, miten hyvin tuotteittain ja palveluittain yritys on saavuttanut kannattavuustavoitteensa, niin silloin ei myöskään tiedä, miten paljon yrityksen pitää pystyä kehittämään tuotekohtaista ja palvelukohtaista kannattavuuttaan saavuttaakseen yrityksen kannattavuustavoitteet.

Jos edellä esittämäni asiat eivät ole yrityksessä laitettu kuntoon ja pidetty niitä hallinnassa, niin se tarkoittaa, että yrityksen tuotteiden ja palvelujen hinnoittelu ja toiminta perustuu luuloihin ja arvailuihin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että on vain ajan kysymys, milloin yritys ajautuu markkinoilla ensin kannattavuusongelmiin, sitten maksuvaikeuksiin ja lopuksi konkurssiin. Tämähän on estettävissä, kun yrityksen taloudellisen johtamisen edellytykset on laitettu kuntoon ja pidetään kunnossa. 


Herättikö edellä esitetyt asiat sinussa ajatuksia?

Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani.  Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.


Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.

Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:


Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta:

Otathan rohkeasti yhteyttä. 





Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.