Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Onko yrityksesi alihankkijoiden ja tavarantoimittajien palvelut kilpailukykyiset?

14. huhtikuuta 2025

Tässä blogissani käytän alihankkijoista ja tavarantoimittajista sanaa palvelutoimittajat, koska sekä alihankkijoiden että tavarantoimittajaien toimituksiin liittyy jo nyt ja jatkossa yhä enemmän palveluja. Palvelutoimittajien palveluista käytän tässä yhteydessä sanaa palvelut. Ostavasta yrityksestä käytän tässä yhteydessä sanaa tilaaja. Tarkastelun näkökulma on tilaajan taloudellisen johtamisen edellytykset saavuttaa tulostavoitteet. Lähtökohta tarkastelulle on se, että tilaaja on selvittänyt, että tilaajan kannattaa ostaa vertailtavat palvelut, koska palvelutoimittajat pystyvät tuottamaan palvelut halvemmalla kuin tilaaja tuottamalla ne itse.     

Ensimmäinen asia, joka kannattaa selvittää onko palvelutoimittajien hintatasot sellaiset, että niillä tilaaja voi saavuttaa tulostavoitteensa? Kun vertailee palvelutoimittajien hintatasoja keskenään, niin tyypilliset virheet tehdään seuraavissa asioissa:

1.       Tarjouskyselyissä tavarantoimittajille tyypillinen ongelma on, että toimitusketjun vastuurajoja ei ole riittävän tarkasti määritelty. Esimerkiksi tavarantoimitus tilaajan portille on täysin eri asia kuin toimitus tilaajan määrittelemään hyllypaikkaan. Tässä ei ole pelkästään kyse kuljetuskustannuserosta, vaan myös siitä, että hyllypaikkaan toimituksessa varastointikustannukset jäävät tilaajalta pois.

2.       Alihankkijoiden toimituksissa ongelmat tyypillisesti liittyvät joko tuntipohjaisesta hinnoittelusta johtuvaan kustannusten nousuun tai kiinteähintaisissa palveluissa palvelun sisällön epäselvyyksiin, josta seuraa tilaajalle ylimääräisiä kustannuksia.

3.       Riippuen tilaajan liiketoimintaan liittyvistä joustovaatimuksista, niin tyypillinen ongelma on, että kaikkia joustovaatimuksien tilanteita niitä ei osata riittävän tarkasti määritellä palvelutoimittajille tarjouskilpailuvaiheessa, jolloin tilaajan liiketoiminnan poikkeustilanteet nostavat palvelutoimittajien laskutushintoja aiheuttaen pahimmassa tapauksessa tilaajalle jopa kannattavuusongelmia.

Lopputuloksen kannalta yksi kaikkein tärkeimmistä asioista on, että tilaaja kertoo tarjouskyselyvaiheessa riittävän yksityiskohtaisesti ja avoimesti sekä kattavasti palvelutarpeistaan palvelutoimittajille, jotta he ymmärtävät tilaajan palvelutarpeet eri tilanteissa ja osaavat hinnoitella tarjouksensa oikean sisältöisenä. Suurimmat ongelmat ovat tyypillisesti, että tilaajan palvelutarpeet eivät ole riittävän tarkasti määritelty tai rajattu taikka palvelutarpeen sisällöstä on syystä tai toisesta syntynyt väärinymmärryksiä. Pahimmassa tapauksessa näiden tuloksena on valittu alihankkija haettu konkurssiin.

Onko sinun yrityksessäsi näissä asioissa haasteita?

Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani.  Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.

              

Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:


Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta:

Otathan rohkeasti yhteyttä. 







Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.