Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Mitä yrityksen johto tuottaa yrityksellesi?

7. huhtikuuta 2025

Kun kysyy yrityksissä, mitä periaatteita niissä käytetään yrityksen johtamisessa, niin tuloksena olen saanut mm. seuraavanlaisen listan vastauksia:

1.       Yrityksen johto johtaa yritystä ja yrityksen muu henkilöstö tekee tuloksen, koska yrityksen johto vastaa yrityksen tuloksesta.

2.       Yrityksen johto ei tee suoraan tulosta yritykselle, vaan yrityksen johdon tehtävä on toiminnallaan vaikuttaa välillisesti yrityksen tulokseen. Yrityksen toiminnan vaikutukset ovat moninaiset ja erityisesti siksi yrityksen johdon toiminnan vaikutusta yrityksen tulokseen on mahdotonta mitata.

Olen eri mieltä kaikista edellä esitetyistä mielipiteistä. Seuraavassa perusteluni.

Kun yrityksen taloudellisen johtamisen edellytykset ovat kunnossa, niin se tarkoittaa, että yrityksen tavoitteet on jalkautettu läpi koko yrityksen organisaation yrityksen kaikille resursseilla niin, että yrityksen jokainen resurssi tietää, mitkä muutokset hänen vastuullaan on toteuttaa, jotta yrityksen budjettitavoitteet saavutetaan. Tällöin yrityksen jokainen resurssi on tietoisellaan tavalla vastuussa omalta osaltaan yrityksen tuloksesta yrityksen johdolle, joka viime kädessä vastaa yrityksen tuloksesta yrityksen omistajille.

Yrityksen johdon perustehtävä on laittaa kuntoon yrityksen taloudellisen johtamisen edellytykset ja pitää ne kunnossa. Kun yrityksen johto on laittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytykset kuntoon, niin vasta se mahdollistaa yrityksen tehokkaan johtamisen siten, että yrityksen investoimat resurssit ovat jatkuvasti tehokkaasti toiminnassa. Tämän jälkeen yrityksen johdon pitää vaikuttaa yrityksen tuloksentekoon ja tulokseen erityisesti seuraavilla kolmella keskeisellä tavalla:

1.       Johtamalla

2.       Välillisesti palvelevalla johtamisella

3.       Välittömällä työnteolla

Näihin kaikkiin löytyy johdon tuloksenteon mittarit.

Kaikki markkinat ovat tänä päivänä niin tehokkaat, että taloudelliseen menestymiseen niissä ei enää riitä edellä kertomieni yrityksien vastauksien mukaiset toimintatavat. Tänä päivänä kaikkien yrityksessä työtä tekevien henkilöiden tuloksen tekemiseen pitää määritellä mitattavat tavoitteet, seurata niiden toteutumista ja reagoida poikkeamiin. Yrityksissä jokaisen resurssin pitää ymmärtää, miten hänen työ vaikuttaa yrityksen tulokseen ja miten hän voi toimintansa muutoksilla vaikuttaa yrityksen tulokseen ja tuloksentekoon. Tämä on yrityksien jatkuvan kehittymisen vaatimus, joka luo perustan yrityksen liiketoiminnan jatkumiselle.

Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani.  Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.


Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:


Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta:

Otathan rohkeasti yhteyttä. 












Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.