Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Mitä ovat yrityksen taloudellisen johtamisen LÄHTÖTILANTEEN täydennystiedot?

2. huhtikuuta 2025

Yrityksen kannattavuuden kehittämisen edellytys on, että sinä tiedät LÄHTÖTILANTEEN eli miten yrityksen toteutuneet kannattavuusluvut ja toimitusten lukumäärät jakaantuvat tuotteittain ja palveluittain. Vaikka yrityksen tulosluvuista kannattavuus on ehdottomasti tärkein tunnusluku, niin yrityksen LÄHTÖTILANTEEN tietämys ei kuitenkaan välttämättä riitä yrityksen taloudelliseen johtamiseen. Tästä syystä seuraavassa tarkastelen yrityksen liiketoiminnan muutostarpeisiin liittyviä asioita useammasta näkökulmasta.

Yrityksen liiketoiminnan kehittäminen alkaa tavoitteiden määrittelystä. Kun ne tiedetään, niin tavoitteiden ja LÄHTÖTILANTEEN eli yrityksen nykyisten toteutuneiden lukujen erotus on yhtä kuin yrityksen muutostarpeet tavoitteiden saavuttamiseksi. Jotta yrityksen taloudellinen operatiivinen johtaminen on kokonaisvaltaista, niin sen suunnittelussa pitää ottaa huomioon seuraavat näkökulmat asiaan:

1.       Toteutuneet kannattavuusluvut ja toimitusten lukumäärien jakaantuminen tuotteittain ja palveluittain.

2.       Yrityksen kaiken toiminnan toteutunut tehokkuus.

3.       Yrityksen resurssien eli kaikkien henkilöiden ja investoitujen koneiden toteutuneet käyttöasteet.

4.       Yrityksen varastoihin sitoutuneen käyttöpääoman (raaka-aineet, puolivalmisteet ja valmiit tuotteet) toteutuma.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että yrityksessä suunnitellaan ratkaisu, miten toteutuneiden kannattavuuslukujen seuranta saadaan toteutettua yrityksen taloushallinnon järjestelmässä. Samaan aikaan yrityksessä pitää suunnitella ratkaisut, miten kaiken toiminnan toteutuneet tehokkuudet, resurssien toteutuneet käyttöasteet ja varastoihin sitoutuneen käyttöpääoman toteutumat saadaan yrityksessä operatiivisen johtamisen käyttöön. Tässä yhteydessä kannattaa huomata, että näitä kaikkia toteutumia ei tarvitse eikä pidäkään saada kerättyä kaikista yrityksistä, vaan keräämisen tarve pitää määritellä jokaisen yrityksen liiketoiminnan ja muutostarpeen perusteella. Autan mielelläni yrityksiä löytämään ratkaisut yrityskohtaisiin tarpeisiin.


Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani.  Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.


Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:

Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta:

Otathan rohkeasti yhteyttä.








Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.