Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Onko yrityksesi käyttämät sisäiset palvelut kilpailukykyiset?

31. maaliskuuta 2025

Yrityksen taloudellisten tavoitteiden saavuttaminen tulee perustua KANNATTAVAAN KASVUUN, mikä edellyttää, että yrityksen taloudellisen johtamisen edellytykset ovat kunnossa. Kun yrityksellä on taloudellisen johtamisen edellytykset kunnossa, niin tämä käytännössä tarkoittaa, että yrityksessä tiedetään, mitkä tulokset yritys voi saavuttaa nykyisillä investoinneillaan sekä nykyisillä tuotteillaan ja palveluillaan.

Yrityksen sisäisillä palveluilla tarkoitan yrityksen liiketoiminnassa tarvittavia palveluja, jotka yritys voi joko tuottaa itse tai ostaa palvelun yrityksen ulkopuoliselta toimittajalta. Tällaisia palveluja ovat esimerkiksi yrityksen liiketoiminnassa tarvittavat kunnossapitopalvelut ja taloushallinnon palvelut. Kannattaako yrityksen tuottaa tarvittavat sisäiset palvelut itse vai ostaa ne ulkopuoliselta palvelujen tuottajalta. Tähän kysymykseen ei ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta, koska yrityksien liiketoiminnat ja niiden tilanteet ovat erilaiset. Ei ole kahta samanlaista tapausta. Tästä syystä oikean vastauksen antaminen edellyttää asian selvittämistä tapauskohtaisesti. Luulohan ei ole tiedon väärtti kuten tiedetään. Seuraavassa tarkastelen asiaa yrityksen taloudellisen johtamisen näkökulmasta.

Kun kysyn yrityksissä, onko teidän sisäiset palvelut kilpailukykyiset, niin käytännössä aina vastauksena on, että yritykseni tarvitsemat sisäiset palvelut ovat kilpailukykyiset. Kun seuraavaksi kysyn yrityksissä perustelut annettuun vastaukseen, niin vastauksen perustelu on aina seuraavanlainen esimerkkinä yritys, joka tarvitsee liiketoiminnassaan kunnossapitopalveluja. Kun yrityksessäni tarvitsee vaihtaa esimerkiksi palanut lamppu, niin minun yrityksen sisäisen kunnossapitopalvelun vaihtamana se maksaa 30 euroa. Kun ostan tämän palvelun yrityksen ulkopuoliselta toimittajalta, niin se maksaa 90 euroa. Tämä vertailu on väärin. Yrityksen sisäisen kunnossapitopalvelun hinnassa on tässä tapauksessa mukana tyypillisesti vain lampun ostohinta ja osa lampun vaihtamiseen tarvittavista kustannuksista ilman tarvittavia kustannuskertoimia. Tämän sijaan ulkoisen toimittajan hinnassa on mukana lampun vaihtamisen kokonaiskustannukset. Kun vertaillaan yrityksen sisäisen palvelun kilpailukykyä, niin vertailussa pitää aina tarkastella vertailtavan palvelun kokonaiskustannuksia. Kun näin tehdään, niin yrityksen oman sisäisen kunnossapitopalvelun kustannukset osoittautuvatkin olevan yllättävän korkeat yrityksen mielestä. Kun tässä edellä kerrotussa tapauksessa laskettiin oikealla tavalla yrityksen sisäisen kunnossapitopalvelun lampun vaihdolle hinta, niin se olikin yllättäen 110 euroa. Haluan vielä korostaa, että aina näin ei ole, vaan vertailu pitää aina toteuttaa oikealla tavalla ja tapauskohtaisesti. Tuo edellä esittämäni kysymys pitää asettaa myös toisinpäin. Onko yrityksesi käyttämä yrityksen ulkopuolisen palvelun tuottajan palvelu kilpailukykyinen verrattuna siihen, että tämä palvelu tuotettaisiinkin yrityksen sisäisenä palveluna? Myös tässä tapauksessa vertailu pitää aina toteuttaa oikealla tavalla ja tapauskohtaisesti.

Onko sinun yrityksessäsi tehty vertailut kokonaishintojen perusteella yrityksesi liiketoiminnassa tarvittavien palvelujen tuottamisesta joko yrityksesi sisäisenä palveluja tai ostopalveluna yrityksen ulkopuolelta?

Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani.  Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.

Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:

Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta:

Otathan rohkeasti yhteyttä.

 

 

 






Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.