Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Mitä yrityksesi tuotanto tuottaa yrityksellesi?

24. maaliskuuta 2025

Yrityksen taloudellisten tavoitteiden saavuttaminen tulee perustua KANNATTAVAAN KASVUUN, mikä edellyttää, että yrityksen taloudellisen johtamisen edellytykset ovat kunnossa. Kun yrityksellä on taloudellisen johtamisen edellytykset kunnossa, niin tämä käytännössä tarkoittaa, että yrityksessä tiedetään, mitkä tulokset yritys voi saavuttaa nykyisillä investoinneillaan sekä nykyisillä tuotteillaan ja palveluillaan.

Seuraavassa tarkastelen yrityksen toimintoa tuotanto yrityksen taloudellisen johtamisen näkökulmasta.

Minun terminologiassa tuotantoa on kaikissa yrityksissä ei vain yrityksissä, jotka valmistavat jotakin. Esimerkiksi kenkäkaupassa kenkien hankkiminen myyntiin on tuotantoa. Tuotteita valmistavissa yrityksissä tuotantoa ovat kaikki hankinnat, alihankinta, valmistus, logistiikka ja valmistuksen koneiden kunnossapito. Palveluita tuottavissa yrityksissä kaikki hankinnat ja alihankinta ovat tuotantoa. Yrityksen sisäisesti tuotannon asiakkaana on myynti ja ulkoisena asiakkaana yrityksen tuotteita ja palveluita ostavat asiakkaat. Yrityksen tuotannon tavoitteena on toimittaa kaikki yrityksen myynnin myymät tuotteet niin, että tuotannon toiminnan tehokkuus ja kustannustehokkuus vastaavat budjetoinnissa yrityksen tuotannolle määriteltyjä tavoitteita.

Jos poikkeustapauksissa yksittäisten kauppojen saamiseksi tuotannon toiminnalle ja kustannustehokkuudelle määritellään muita tavoitteita, niin niistä pitää tuotannon kanssa tarjousvaiheessa sopia ennen kuin kaupoista sovitaan. Tuotannon pitää nämä poikkeustapauksissa sovitut tavoitteet pystyä myös toteuttamaan. Jotta yritys voi saavuttaa tulostavoitteensa parhailla mahdollisilla tuloksilla, niin tämä edellyttää erinomaista yhteistyötä myynnin ja tuotannon kesken. Tämä tarkoittaa toimintojen rajat ylittävää ymmärrystä. Eli tuotannon pitää kouluttaa myynti ymmärtämään mitä ja millä ehdoilla myynti voi asiakkaille tuotannon puolesta antaa lupauksia. Ja toisaalta myynnin pitää kouluttaa tuotanto ymmärtämään, miten tuotannon pitää pystyä kehittämään toimintaansa mahdollistaakseen kauppojen saamisen jatkossakin.

 

Heräsikö sinussa mielenkiinto asiaan? 

Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani.  Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.

 

Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:

 

Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta:

Otathan rohkeasti yhteyttä.  






Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.