Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Miksi lähtötilanteen tietämys on yrityksen muutostarpeen suunnittelun perusta?

21. maaliskuuta 2025

Yrityksen kannattavuuden kehittämisen edellytys on, että sinä tiedät LÄHTÖTILANTEEN eli miten yrityksen toteutuneet kannattavuusluvut ja toimitusten lukumäärät jakaantuvat tuotteittain ja palveluittain. Koska yrityksen tulosluvuista kannattavuus on ehdottomasti tärkein tunnusluku, niin seuraavassa yrityksen liiketoiminnan muutostarpeita keskityn tarkastelemaan kannattavuuden näkökulmasta.

Mikäli et tiedä yrityksesi muutostarpeisiin LÄHTÖTILANNETTA, niin siitä seuraa seuraavat ongelmat:

1.       Kun et tiedä miten yrityksen toteutuneet kannattavuusluvut ja toimitusten lukumäärät jakaantuvat tuotteittain ja palveluittain, niin sinulla ei ole edellytyksiä tehdä strategia päätöksiä siitä suunnasta, mihin suuntaan yrityksen tuotteita ja palveluja sekä niiden tarjontaa tulee jatkossa yrityksessä kehittää, jotta yritys voi saavuttaa yrityksen strategiset tavoitteet.                                                                         

2.       Kun et tiedä miten yrityksen toteutuneet kannattavuusluvut jakaantuvat tuotteittain ja palveluittain, niin sinulla ei ole tiedossa tuotteittain ja palveluittain toteutuneita omakustannuksia, omakustannusten rakennetta eikä omakustannusten rakenteen osakustannuksia.           

3.       Kun et tiedä miten toteutuneet tuotekohtaiset ja palvelukohtaiset kannattavuudet ja toimitusmäärät eroavat toisistaan eikä sinulla ole konkreettisia tietoon perustuvia perusteita määritellä paljonko tuotekohtaisesti ja palvelukohtaisesti niiden kannattavuuksia pitää pystyä parantamaan ja toimitusmääriä lisäämään, jotta yrityksen muutostarpeen kannattavuustavoitteet voivat toteutua.                     

4.       Kun sinulla ei ole tiedossa tuotekohtaisesti ja palvelukohtaisesti paljonko niiden kannattavuuksia pitää kehittää ja toimitusmääriä lisätä yrityksen muutostarpeen kannattavuustavoitteiden saavuttamiseksi, niin sinä et pysty määrittelemään miten paljon tuotteittain ja palveluittain niiden toimitusmääriä pitää pystyä yrityksessä lisäämään ja kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä esimerkiksi hintojen nostamisia, kustannuksien alentamisia ja toiminnan tehokkuuksien nostamisia pitää pystyä yrityksessä toteuttamaan, jotta yrityksen muutostarpeen kannattavuustavoitteet voivat toteutua.                                                                                                                           

5.       Kun sinulta puuttuvat edellä esittämäni tiedot, niin sinulla ei ole tietoon perustuvia perusteita laatia toimenpidesuunnitelmia, miten tuotteittain ja palveluittain niiden toimitusmääriä pitää yrityksessä pystyä lisäämään ja yrityksen tuotteita ja palveluja kehittämään, jotta yrityksen muutostarpeen kannattavuustavoitteet voivat toteutua.                                                                                                   

6.       Kun sinulta puuttuvat edellä esittämäni tiedot, niin yrityksen mahdollisessa sopeutustilanteessa et pysty tekemään riittävän tarkkoja toimenpidesuunnitelmia sopeutustarpeen edellyttämistä muutoksista esimerkiksi yrityksen tuotteissa ja palveluissa, toiminnoissa ja toiminnassa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sinulla on käytössäsi vain toteutunut yrityksen tuloslaskelma, johon jaat yrityksen muutostarpeen tavoiteluvut riviriviltä ja ARVAILET miten ne tulevat muuttamaan yrityksen toimintaa. Jos yrityksessä toimitaan tällä tavalla, niin kokemukseni perusteella yrityksessä on mahdotonta suunnitella riittävän tarkasti ja kestävällä tavalla sopeutuksen tulosvaikutuksia. Tällä tavalla toimien sopeutukset ovat lähes aina johtaneet uusiin sopeutuksiin eli sopeutuskierteeseen, mikä ei tietenkään ole kenenkään edun mukaista. Pahimmissa tapauksissa on käynyt niin, että sopeutuskierre on ajanut yrityksen konkurssiin. 

7.       Käytännössä kaikki edellä oleva tarkoittaa, että sinulla ei ole yrityksen taloudellisen johtamisen edellytykset kunnossa eli JOHTAMISESI PERUSTUU PELKÄSTÄÄN ARVAILUIHISI. Lisäksi kaikki edellä oleva tarkoittaa, että SINULLA EI OLE EDELLYTYKSIÄ JOHTAA YRITYSTÄSI SYSTEMAATTISESTI EIKÄ KONKREETTISETI KOHTI TAVOITTEITA JA JOUDUT JOHTAMISESSA TURVAUTUMAAN EPÄMÄÄRÄISIIN SELITYKSIIN SIITÄ, MIKSET PYSTY JOHTAMISELLASI SAAVUTTAMAAN MÄÄRITELTYJÄ TULOSTAVOITTEITA. Tällöin kyse on siitä, että yritystä ei johdeta, vaan yrityksen tuloksen syntymistä johtaa sattumat.


Kaikki edellä kertomani ongelmat ovat vältettävissä, kun sinulla on yrityksessä tarvittavan tulosmuutoksen suunnittelun perustana tiedossa LÄHTÖTILANNE. Liian usein kuulevaa sanottavan, että yrityksen liiketoiminnan KASVU on paras ratkaisu yrityksen tulostavoitteiden saavuttamiseksi. Tosiasia on se, että vain KANNATTAVALLA KASVULLA YRITYS VOI SAAVUTTAA TULOSTAVOITTEENSA ja KANNATTAMATTOMALLA KASVULLA YRITYS HAETAAN KONKURSSIIN.

Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani.  Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.

Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:

Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta:

Otathan rohkeasti yhteyttä. 


                         









Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.