Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Mikä on suurin riski yrityksessä tarvittavan tulosmuutoksen suunnittelussa?

17. maaliskuuta 2025

Yrityksen jokaisen budjetoinnin yhteydessä määritellyt tulostavoitteet sisältävät muutoksia yrityksen toiminnassa siten, että niiden toteuttaminen on edellytys, että yrityksen tulostavoitteet voivat toteutua. Jos yrityksen johtajana et tiedä, mitä kaikki tekeminen yrityksessä vaikuttaa yrityksen toteutuneisiin tuloslukuihin. Silloin et tiedä, miten yrityksen tulostavoitteiden muutokset vaikuttavat tekemiseen yrityksessä. Vastaavasti, jos yrityksen esihenkilönä et tiedä, mitä kaikki tekeminen vastuualueellasi vaikuttaa vastuualueellasi toteutuneisiin tuloslukuihin. Silloin et tiedä, miten vastuualueesi tulostavoitteiden muutokset vaikuttavat tekemiseen vastuualueellasi yrityksessä. Kaikki edellä oleva tarkoittaa, että ennen kuin voit lähteä suunnittelemaan tulosmuutosta vastuualueellasi, niin sinun tulee tietää juurisyyt, miksi vastuualueesi tulosluvut ovat sellaisia kuin ne ovat. Esimerkiksi yrityksen johtajana sinun tulee tietää vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

1.       Miten yrityksen liiketoiminta kannattaa kokonaisuutena?

2.       Miten yrityksen liiketoiminta kannattaa tuotteittain ja palveluittain?

3.       Miksi sekä yrityksen tulokset että tulokset tuotteittain ja palveluittain ovat sellaisia kuin ovat?

Vasta tämän jälkeen sinulla on perusteet määritellä yrityksellesi budjettitavoitteet ja laatia niiden saavuttamisen edellyttäville muutoksille toimenpidesuunnitelmat. Tämä kaikki edellä kerrottu muodostaa yrityksessä tarvittavan tulosmuutoksen suunnittelun perustan eli sinun tulee tietää LÄHTÖTILANNE.

Työurani aikana olen liian usein tavannut yrityksiä ja niiden johtohenkilöitä, joiden yrityksien budjetointi on perustunut seuraavanlaiseen toimintatapaan. Näissä yrityksissä ei ole ollut tiedossa edellä kuvaamaani LÄHTÖTILANNETTA. Budjetointi on näissä yrityksissä tapahtunut siten, että ensin on otettu esiin yrityksen toteutunut tuloslaskelma. Siinä olevien jokaisen luvun rinnalle on arvattu tavoitteeksi sellainen muutosluku, että muutoslukujen summaksi on saatu yrityksen tulosmuutoksen tavoiteluku. Edellä kertomistani syistä ei ole ihme, että näissä yrityksissä yrityksien johtaminen on ollut tuuliajolla ja tulosluvut sen mukaiset. Tällaiset yritykset eivät pysty koskaan saavuttamaan operatiivisella johtamisella tulostavoitteitaan ja tietämättömyys tulosmuutoksien LÄHTÖTILANTEESTA on erittäin yleinen syy yrityksien konkursseihin. Suurin riski yrityksessä tarvittavan tulosmuutoksen suunnittelussa on tietämättömyys LÄHTÖTILANTEESTA.

Tiedetäänkö sinun yrityksessäsi tarvittavien tulosmuutoksien suunnitteluissa LÄHTÖTILANNE?


Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani.  Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.


Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:


Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin minulta löytyy ratkaisut kaikkiin yrityksien tilanteisiin ja kaikkien toimialojen yrityksille esimerkiksi kaupanalan, palvelualan, tuotannollisille ja logistiikan yrityksille. Tarkemmin ratkaisuista löydät tietoa osoitteesta:

Otathan rohkeasti yhteyttä. 







Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.