Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Mitä yrityksesi myynti tuottaa yrityksellesi?

17. maaliskuuta 2025

Yrityksen taloudellisten tavoitteiden saavuttaminen tulee perustua KANNATTAVAAN KASVUUN, mikä edellyttää, että yrityksen taloudellisen johtamisen edellytykset ovat kunnossa. Kun yrityksellä on taloudellisen johtamisen edellytykset kunnossa, niin tämä käytännössä tarkoittaa, että yrityksessä tiedetään, mitkä tulokset yritys voi saavuttaa nykyisillä investoinneillaan sekä nykyisillä tuotteillaan ja palveluillaan.

Seuraavassa tarkastelen yrityksen toimintoa myynti yrityksen taloudellisen johtamisen näkökulmasta. Myynti tarkoittaa toimintaa, jonka tuloksena on myydä yrityksen tuotteita ja palveluja, niin paljon, että yrityksen myyntitavoitteet toteutuvat. Yrityksen myynnin tavoitteena on saavuttaa yrityksen tuotteiden ja palvelujen myynnillä yrityksen budjettitavoitteiden mukainen määrä liikevaihtoa yrityksen budjettitavoitteiden yhteydessä määritellyillä hinnoilla . Kun kysyy yrityksissä myynnin tavoitteista, niin aina muistetaan sanoa, että myynnin tavoitteena saada aikaan liikevaihdon kasvua. Myynnin tavoitteista tuo edellisen lauseen jälkimmäinen osa ”budjettitavoitteiden yhteydessä määritellyillä hinnoilla” unohdetaan liian usein sanoa. Valitettavan usein ihmisillä on käsitys, että yrityksen kaikki tulostavoitteet saavutetaan, kun yrityksen liikevaihtoon saadaan aikaan kasvua, kasvua, kasvua jne. Kannattaa muistaa, että yrityksen tulos kasvaa jokaisen tuotteen ja palvelun myynnillä vain silloin, kun ne pystytään myymään hinnalla, joka kattaa kaikki niihin kohdistuvat välittömät kustannukset ja yrityksen välittömän myyntikatteen vaatimuksen. Yrityksen jokaisen tuotteen ja palvelun myynnistä pitää jäädä yritykselle välitöntä myyntikatetta niin paljon euroina, että sillä yritys pystyy kattamaan tuotteen ja palvelun osuuden yrityksen välillisistä kustannuksista, kiinteistä kuluista, laskennallisista poistoista ja rahoituskuluista. Se mitä yritykselle tämän jälkeen tuotteen ja palvelun myynnistä jää on voittoa ennen veroja. Jos tuotteen tai palvelun myynnillä myynti ei pysty saamaan sellaista hintaa, josta yrityksen saama välitön myyntikate ei kata tuotteen tai palvelun osuutta edellä mainituista kustannuksista ja kuluista, niin tuotteen tai palvelun myynti on yritykselle tappiollinen. Toisin sanoen jokaisen tuotteen tai palvelun myynti liian alhaisella hinnalla johtaa yrityksen kannattavuusvaikeuksiin ja maksuvaikeuksiin.

Heräsikö sinussa mielenkiinto asiaan? 

Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani.  Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.

Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:

Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin otathan rohkeasti yhteyttä. 

 

 

 





Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.