Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Mikä on tietämättömyyden kuilu yrityksen taloudellisesta tilanteesta?

14. maaliskuuta 2025

Suomessa yrityksen kirjanpito on lakisääteinen vaatimus. Suomen kirjanpitolaki edellyttää, että kaikki yritykset, riippumatta niiden koosta tai toimialasta, ylläpitävät tarkkaa ja ajantasaista kirjanpitoa. Tämä koskee sekä yksityisiä elinkeinonharjoittajia että suurempia yhtiöitä. Kirjanpidon tarkoituksena on varmistaa yrityksen talouden läpinäkyvyys, auttaa verotuksessa ja tarjota tietoa yrityksen taloudellisesta tilasta. Kirjanpitoasetuksen kohdassa 1:10.3 (1. luvun 10. pykälän 3. momentti) on esitetty minimivaatimukset siitä, mitä yrityksen tuloslaskelmassa tulee esittää. Kirjanpitävät haluavat kuitenkin esittää yrityksien ulkoisen laskennan tuloslaskelmat Kirjanpitoasetuksen kohdissa 1:1 -1:5 esitettyjä tuloslaskentamalleja noudattaen, jotta kirjanpitäjien työ on mahdollisimman yhtenäistä yrityksestä toiseen.

Vaikka kirjanpitoasetus antaa yrityksille mahdollisuuden määritellä tuloslaskelman sisällön palvelemaan yrityksen tulosraportoinnin tarpeita, niin yritykset tyypillisesti eivät ole tietoisia tästä eivät ne osaa esittää tulosraportoinnin tarpeitaan kirjanpitäjille. Toisin sanoen tietämättömyyden kuilu syntyy siitä, että kirjanpitäjät eivät tunne riittävästi asiakasyrityksiensä liiketoimintaa eivätkä asiakasyritykset tiedä riittävästi yrityksien kirjanpitoon liittyvistä mahdollisuuksista.

Yrityksen kirjanpitoon liittyvän ulkoisen laskennan tuloslaskelma ei ole riittävä yrityksen taloudelliseen operatiiviseen johtamiseen, koska ulkoisen laskennan tuloslaskelma osoittaa vain yleisellä tasolla yrityksen toiminnan seuraukset tuloslaskelman muodossa. Yrityksen ulkoisen laskennan tuloslaskelma ei kerro, mitkä ovat juurisyyt yrityksen kannattavuusongelmiin tai mitkä ovat juurisyyt yrityksen toteutuneiden tuloslukujen poikkeamiin budjetoiduista tavoiteluvuista. Edellä kertomastani tietämättömyyden kuilusta johtuu myös yhtäältä se, että kirjanpitäjät eivät osaa neuvoa yrityksiä, miten niiden tulee rakentaa yritykseen kannattavuusseurannat yrityksen liiketoiminnasta riippuen esimerkiksi tuotteittain, palveluittain, projekteittain, asiakkaittain ja liiketoiminnoittain. Toisaalta yritykset eivät osaa näiden toteuttamiseen liittyvää neuvontaa kirjanpitäjältään edes vaatiakaan.

Onko sinun yrityksessäsi edellä kertomissani asioissa kehittämisen tarvetta?

Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani.  Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.

Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:

Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin otathan rohkeasti yhteyttä. 









Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.