Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Mitä yrityksesi markkinointi tuottaa yrityksellesi?

10. maaliskuuta 2025

Markkinointi tarkoittaa toimintaa, jonka avulla yritykset joko luovat edellytykset yrityksen tuotteiden ja palvelujen myynnille tai joissain tapauksissa markkinoinnilla yritykset hoitavat myös tuotteidensa myynnit kuten verkkokaupoissa. Kun kysyy yrityksissä, mikä on markkinoinnin merkitys yritykselle, niin tyypilliset vastaukset ovat, että markkinoinnin tehtävänä on lisätä yrityksen sekä sen tuotteiden ja palvelujen tunnettavuutta, brändin arvoa jne. Kun tämän jälkeen kysyy yrityksessä, että mitä tämä kaikki tarkoittaa konkreettisina lukuina, niin lähes poikkeuksetta tuloksena syntyy vastaajissa hämmennys ja jonkun vastaajan toteama: ”Markkinointia eikä sen tuloksia voi mitata”.

Oma mielipiteeni asiaan perustuu seuraavaan. Tavoitteena tulee yrityksessä aina olla, että kaikki yrityksessä tehtävä työ pitää tuottaa tulosta yritykselle ja arvoa tai hyötyjä yrityksen asiakkaille. Yrityksen tuloksentekemisen kannalta yrityksen markkinoinnin asiakas on yrityksen myynti. Markkinoinnin tehtävänä on tunnistaa ja löytää myynnille sen määrittelemät potentiaaliset avainasiakkaat, lisätä heidän tietoisuuttaan ja parhaassa tapauksessa myös kiinnostustaan yritystä ja sen tuotteita ja palveluita kohtaan. Yrityksen markkinoinnin tuottamia tuloksia pitää aina mitata niin, että yrityksessä on tiedossa mitä ja miten yrityksen kaikki panostukset markkinointiin ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat konkreettisesti ja mitattavasti yrityksen tulokseen

Mitä ja miten yrityksen markkinointiin tekemät kaikki panostukset vaikuttavat konkreettisesti ja mitattavasti yrityksesi tulokseen?

Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani.  Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.

Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:

Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin otathan rohkeasti yhteyttä. 

 

 

 






Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.