Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Mikä on kasvun harha yrityksen kannattavuuden kehittämisessä?

7. maaliskuuta 2025

Yleinen harhakäsitys on, että yrityksen liikevaihdon kasvattaminen lisää aina yrityksen kannattavuutta. Tämä ei ole totta. Yrityksen liikevaihdon eli myynnin aikaansaamiseksi tarvitaan myyntiin liittyviä välittömiä eli suoria kustannuksia ja välillisiä eli epäsuoria kustannuksia. Valitettavan usein näitä ei ole eroteltu toisistaan yrityksen tuloslaskelmassa. Miksi näiden erottaminen on tärkeää, niin seuraavassa on vastaus tähän kysymykseen? Tyypillisesti yrityksissä seurataan välitöntä myyntikatetta ja ajatellaan sen edustavan yrityksen myyntikatetta. Tällöin virheellisesti ajatellaan, että välittömän myyntikatteen olleessa positiivinen, niin kasvattamalla yrityksen myyntiä, niin samalla yrityksen kannattavuus lisääntyy. Yrityksen myyntikatetarkasteluun pitää ottaa mukaan myös myyntiin liittyvät välilliset kustannukset, jotka ovat usein hyvinkin merkittävät jopa yli 20 % yrityksen liikevaihdosta. Kun yrityksen myyntikatetarkasteluun otetaan mukaan myös myyntiin liittyvät välilliset kustannukset, niin myyntikate voikin olla negatiivinen. Tällaisessa tilanteessa lisäämällä myyntiä yrityksen kannattavuus huononee ja voi johtaa maksuvaikeuksiin tai jopa konkurssiin.

Toinen oleellinen yrityksen kannattavuuteen liittyvä kysymys on: Milloin yrityksen operatiivinen liiketoiminta on kannattavaa? Kuten edellä on kerrottu, niin yrityksen myyntikatteen tarkasteluun pitää ottaa mukaan sekä myyntiin liittyvät välittömät että välilliset kustannukset. Jos tämän jälkeen yrityksen myyntikate on tarkastelujaksolla pienempi kuin yrityksen kiinteiden kulujen, lainojen lyhennyksien ja lainojen hoitokulujen summa, niin yrityksen operatiivinen tulos ennen veroja on tappiolla. Huomionarvoista on, että tässä tarkastelussa on mukana yrityksen lainojen lyhennykset eivätkä poistot.


Yhteenvetona edellisestä:

YRITYKSEN PITÄÄ AINA TAVOITELLA KANNATTAVAA KASVUA EIKÄ KASVUA KANNATTAMATTOMUUDEN KUSTANNUKSELLA.

Onko sinun yrityksessäsi myyntikate riittävän suuri?  


Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani.  Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.


Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:

Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin otathan rohkeasti yhteyttä. 






Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.