Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Onko yrityksessäsi käytössä kaikki operatiivisessa johtamisessa tarvittavat raportit?

3. maaliskuuta 2025

Operatiivisella johtamisella tarkoitan kaikkia yrityksessä tapahtuvan toiminnan johtamista. Jotta yritys voi saavuttaa taloudelliset tavoitteensa, niin yrityksessä pitää olla käytössään tarvittavat raportit yrityksen kannattavuuksista, resurssien käyttöasteiden ja resurssien toiminnan tehokkuuksien toteutumisista verrattuna budjetoinnissa niille määriteltyihin tavoitteisiin. Kannattavuuksien osalta tämä tarkoittaa raportteja yrityksen liiketoiminnasta riippuen esimerkiksi tuotteittain, palveluittain, projekteittain, ajoneuvoittain, asiakkaittain, liiketoiminnoittain, alueittain jne. Resurssien käyttöasteiden osalta tämä tarkoittaa raportteja yrityksen henkilöiden ja investoitujen koneiden käyttöasteita. Resurssien toiminnan tehokkuuden osalta tämä tarkoittaa raportteja yrityksen henkilöiden ja investoitujen koneiden toiminnan tehokkuuksista.

Jotta edellä mainitut raportit voidaan yrityksen sähköisistä tietojärjestelmistä saada käyttöön, niin raporttien laatimista varten tarvittavat tiedot pitää viedä yrityksen sähköisiin järjestelmiin määriteltynä laskentakohteittain. Se miten tämä käytännössä tulee toteuttaa, niin siitä pitää yrityksessä tehdä oikealla tavalla määrittely, jotta yrityksen kaikki operatiivisen johtamisen raportointitarpeet saadaan toteutettua.

Onko sinun yrityksessäsi kaikki operatiivisessa johtamisessa tarvittavat raportit käytössä?

Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani.  Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.


Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:

Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin otathan rohkeasti yhteyttä. 







Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.