Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Onko markkinat syypää ettei yrityksen tulostavoitteita saavuteta?

24. helmikuuta 2025

Liian usein kuulee sanottavan, että syynä siihen, että yritys ei saavuttanut tulostavoitteitaan on markkinat. Tämän kuulleessani mieleeni tulee aina seuraava kysymys. Johtaako kyseisen yrityksen liiketoimintaa ja sen tuloksentekoa tällöin yrityksen johto vai markkinat? Vastaukseni tähän kysymykseen on, että yritystä ja sen tuloksentekoa pitää aina johtaa yrityksen johto eikä markkinat. Jos markkinat johtaisi yritystä, niin mihin yrityksen johtoa sitten tarvitaan. Ei ainakaan siihen, että yrityksen johto kertomalla yrityksen huonoon tulokseen syylliseksi markkinat. Minun ymmärryksessäni tämä tarkoittaa, että tällä ilmoituksella yrityksen johto samalla kertoo oman kykenemättömyytensä johtaa yritystä niin, että yritys saavuttaa tulostavoitteensa.

Kun yrityksen taloudellisen johtamisen edellytykset ovat kunnossa ja yritystä johdetaan oikealla tavalla, niin yrityksellä on perusedellytykset saavuttaa aina tulostavoitteensa. Kun yrityksessä nämä perusedellytykset ovat kunnossa, niin yritys voi saavuttaa jatkuvasti tulostavoitteensa joko niin, että yritys johtaa markkinoitaan oikealla tavalla tai yritys osaa hyödyntää markkinoiden mahdollisuudet ja muutokset oikealla tavalla ja oikean aikaisesti. Kokemukseni perusteella tällöin erinomaisia keinoja yrityksessä ovat: kehittämällä olemassa olevien tuotteidensa ja palvelujensa ominaisuuksia, luomalla uusia tuotteita ja palveluja. 

Onko yrityksessäsi edellä esittämäni asiat ja periaatteet kunnossa?

Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani.  Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.


Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:

Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin otathan rohkeasti yhteyttä. 





Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.