Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Mikä on lomapalkkavarauksen merkitys yrityksen taloudellisessa johtamisessa?

10. helmikuuta 2025

Lomapalkkavaraus tarkoittaa yrityksen kirjanpidossa tehtävää varausta tulevia jo ansaittuja mutta vielä maksamattomia lomapalkkoja ja lomakorvauksia varten. Tämä varaus tehdään, jotta yritys voi varautua tuleviin lomapalkkakustannuksiin ja varmistaa, että yrityksen kassassa on riittävästi rahaa lomapalkkojen ja lomakorvauksien maksamiseen, kun työntekijät pitävät lomaa.

Liian usein lomapalkkavaraus tehdään yrityksissä vain tilipäätöksen yhteydessä. Mikäli varaus tehdään vain tilinpäätöksessä, tuloslaskelma ja tase eivät ole oikein tilikauden muina kuukausina, jolloin yrityksen kuukausittainen tuloslaskelmassa yrityksen kannattavuus on parempi kuin mitä se todellisuudessa on. Jos lomapalkkavaraus tehdään vain tilinpäätökseen, se aiheuttaa ikävän yllätyksen yrityksen tilinpäätösvaiheessa, kun yrityksen tilinpäätöksen kannattavuus onkin lomapalkkavarauksen verran pienempi kuin mitä yrityksen kuukausittaisten tuloslaskelmien kannattavuusluvut yhteensä ovat.

Lomapalkkavaraukset kannattaa tehdä yrityksen tuloslaskelmiin kuukausittain, jolloin yrityksen kuukausittaiset tuloslaskelmat antavat yrityksen kannattavuudesta oikean kuvan yrityksen operatiiviselle johdolle. Käytännössä tämä tarkoittaa, että silloin yrityksen tuloslaskelma on tältä osin kuukausittain tilinpäätöstasoista.

Lomapalkkavaraus voidaan laskea monella eri tavalla. Jotta yrityksen tulosraportointi on luotettava, niin on syytä varmistaa, että lomapalkkavaraukset ovat lasketut oikein.


Miten sinun yrityksessäsi lasketaan lomapalkkavaraukset ja miten ne otetaan huomioon yrityksesi tulosraportoinneissa?

Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani.  Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.


Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:

Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin otathan rohkeasti yhteyttä. 



 




Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.