Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Miksi yrityksen tuloslaskelma ei ole riittävä yrityksen taloudelliseen johtamiseen?

13. tammikuuta 2025

Yrityksen ulkoinen laskenta tuottaa yrityksen tilinpäätöksen ja siihen liittyvät dokumentit esimerkiksi tuloslaskelman ja taseen. Yrityksen tuloslaskelma on riittävä dokumentti verottajalle, jotta verottaja saa sen perusteella tietoonsa paljonko yrityksen on maksettava tuloksestaan yhteisöveroa. Yrityksen rahoittajat haluavat käyttöönsä myös yrityksen tuloslaskelma. Näistä huolimatta yrityksen tavoitteiden esittäminen budjetoinnissa eikä yrityksen tavoitteiden toteutumaseurannassa yrityksen tuloslaskelma ei ole riittävä dokumentti yrityksen taloudellisen johtamiseen. Yrityksen johtamista varten yrityksen johdolla pitää olla käytössään yrityksen liiketoiminnan nykytilasta ja tavoitteista syvällisempiä taloudellisia lukuja kuin yrityksen tuloslaskelma, jotta yrityksen taloudellinen johtaminen on mahdollista. Seuraavassa on muutama esimerkki tarvittavista tiedoista. Yrityksen taloudellisessa johtamisessa yrityksen johto tarvitsee mm. tavoitteet ja niiden toteutumaseurannat kannattavuuden osista (yrityksen liiketoiminnasta riippuen esimerkiksi tuotteittain, palveluittain, projekteittain, asiakkaittain, liiketoiminnoittain, alueittain jne.), yrityksen resurssien (henkilöt ja koneet) toiminnan tehokkuuksista ja yrityksen resurssien käyttöasteista. Tarkemmin yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksistä tulen kertomaan seuraavissa blogikirjoituksissani.

Kannustan sinua jakamaan sosiaalisessa mediassa tätä blogikirjoitustani. Jos sinulla on mielessä ehdotuksia seuraavien blogikirjoituksien aiheista, niin otan niitä vastaan mielelläni.

Toivon, että kiinnostuit tästä asiasta ja jaksat olla jatkossakin mukana.


Olen kirjoittanut yrityksen taloudellisen johtamisen edellytyksien luomisesta neljää kirjaa ja niitä on saatavissa hyvin varustelluista kirja- ja verkkokirjakaupoista Suomessa esimerkiksi BoDilta (Books On Demand) osoitteesta:

Mikäli tarvitset yrityksesi tuloksen kehittämisessä apua, niin otathan rohkeasti yhteyttä.







Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.