Tulosblogi

Jarmo Manninen & Muutosdraiveri Oy


Muutokset ovat mahdollisia

5. syyskuuta 2023

Tiesitkö, että Suomessa on yrityksiä yli 460000, joista yksinyrittäjiä on yli 230000. Näistä yrityksistä vähintään 30 % tekee tappiota. Vielä paljon suurempi joukko yrityksiä Suomessa ei koskaan saavuta tulostavoitteitaan kuin ehkä hetkellisesti. Tarkempia lukuja ja lisätietoa asiasta löytyy ensimmäisestä kirjastani nimeltään: KOKO YRITYKSEN KAPASITEETTI TEHOKÄYTTÖÖN.


Minitavoite yrityksissä pitää olla, että ne saavuttavat tulostavoitteensa vähintään kumulatiivisesti. Lisäksi yrittäjän pitää huolehtia, että hänen yrityksessään tulostavoitteet myös toteutuvat käytännössä. Jos tätä periaatetta yrittäjä ei hyväksy, niin yrittäjä ei voi kokemukseni perusteella koskaan saavuttaakaan tulostavoitteitaan. Tällöin hän hyväksyttää itselleen periaatteen, ettei tavoitteita ei välttämättä pystytäkään saavuttamaan, vaan ne ovat vain harras toive. Jos yrittäjä vielä selittää itselleen ilman konkreettista näyttöä, että kyllä olemme tehneet parhaamme yrityksen tuloksen saavuttamiseksi. Kokemukseni perusteella tällä asenteella yrittäjä ei tule koskaan saavuttamaan tulostavoitteitaan. Lohdullista yrittäjän on tietää, että tämä ongelma on korjattavissa, kun vain yrittäjä haluaa korjata sen.


Jos yrittäjällä itsellään ei ole kykyä saavuttaa yrityksensä tulostavoitteita jatkuvasti, niin yrittäjän kannattaa kutsua apuun asiantuntija, jolla on konkreettisia raportointiin ja mittaukseen perustuvia näyttöjä vastaavissa  yrityksissä tarvittavien muutoksien suunnittelusta ja käytännön toteuttamisesta. Kun yrittäjä käyttää oikeanlaista asiantuntija, niin hän pystyy yrittäjää tarvittavien muutoksien toteuttamisessa kouluttamaan ja valmentamaan yrittäjää niin, että yrittäjä voi jatkossa pystyä jatkossa toteuttamaan yrityksessään tarvittavat muutokset ilman ulkopuolista asiantuntijaa. Ensisijaisesti tässä on kyse yrittäjän rohkeudesta uskaltaa myöntää itselleen, että hänen yrityksessään on tuloksenteko-ongelma, jota hän ei itse ole kyennyt korjaamaan. Kun yrittäjä uskaltaa tämän myöntää itselleen, niin pahin este ongelman korjaamiseksi on voitettu.


Kokemukseni perusteella mitä aikaisemmin nämä ongelmat yrityksissä korjataan sitä helpommin tarvittavat muutokset yrityksissä on mahdollista toteuttaa.


Teksti: Jarmo Manninen





 

Jaa blogipostaus:

Uusimmat blogit

16. kesäkuuta 2025
Yrityksen liiketoiminnan perusta mielestäni tulee olla, että yrityksen jokaisen henkilön pitää tehdä työnsä ja toteuttaa vastuunsa yrityksessä niin, että yrityksen tavoitteet aina toteutuvat. Jos henkilön parhaansa tekeminen ei riitä, niin hänen tulee pystyä parempaan joko omin neuvoin tai jonkun toisen neuvoin. Jos henkilön omat kyvyt eivät riitä saavuttamaan hänen tavoitteensa, niin jokainen on velvollinen pyytämään apua esihenkilöltään. Esihenkilö puolestaan on aina oltava velvollinen joko auttamaan kyseisessä tilanteessa joko auttamalla itse tai järjestämään apua. Ei riitä, että jokaisella on oikeus pyytää siinä tilanteessa esihenkilöltään apua, kun oma parhaansa tekeminen ei riitä, vaan jokaisella on myös velvollisuus käyttää tätä oikeutta ilman turhaa viivyttelyä. Aikailu ei tässäkään tapauksessa korjaa ongelmaa, vaan aikailu turhaan paisuttaa ongelman moninkertaiseksi. Hyvin toimivissa yrityksissä henkilö voi aina tarvittaessa pyytää apua tilanteeseen myös työkavereiltaan. Toisen auttamisessa ideana ei ole se, että auttajan tehtävänä on tehdä autettavan työt hänen puolestaan. Ideana on se, että auttajan avulla autettava oppii saamastaan avusta siten, että pystyy saavuttamaan tavoitteensa tämän tilanteen jälkeen ilman auttajaa. Tällä tavoin toimien henkilöiden piilevät kyvyt ja ideointikyky uusien ratkaisujen löytämiseen saadaan käyttöön, joka on kokemukseni perusteella osoittautunut erittäin merkittäväksi potentiaaliksi. Jotta tämä yrityksessä saadaan aikaan, on yrityksen työkulttuuri pystyttävä kehittämään positiiviseksi ja kannustavaksi sekä sellaiseksi, että ongelmatilanteita ei yrityksessä piilotella, vaan ne uskalletaan tuoda esiin heti, kun niitä ilmaantuu.
9. kesäkuuta 2025
Yrityksen työkulttuuri kertoo siitä, miten yrityksessä toimitaan. Toisin sanoen yrityksen työkulttuuri kertoo toimintatavoista yrityksessä. Hyvä työkulttuuri edistää yrityksen henkilöiden sitoutumista, motivaatiota, tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia, kun taas huono työkulttuuri tyypillisesti johtaa tyytymättömyyteen, korkeaan vaihtuvuuteen ja heikkoon suorituskykyyn. Olen vieraillut sadoissa yrityksissä. Kun astuu yrityksen ovesta sisään ja seuraa hetken toimintaa yrityksessä, niin tästä saa jo ensimmäisen vaikutelman siitä, minkälainen työkulttuuri yrityksessä on.